|
|
|
... Cornides Dániel (1732-1787) írnak; ez utóbbinál olvassuk: "Semmi kétségem afelől, hogy a magyarok csak egy istent imádtak". A Kisfaludy Társaság pályázati felhívására Kállay Ferenc (1790-1861), Ipolyi Arnold (1823-1886), Csengery Antal (1822-1880), Kálmány Lajos (1852-1919) és Kandra Kabos (1843-1905) nyújtanak be pályamunkákat. A legjelentősebb Ipolyi Arnold 1854-ben megjelent Ma... |
|
|
|
|
|
|
|
... Heltai Gáspárnál olvassuk 1575-ben: "Az hunok, kiket mostan magyaroknak nevezünk" és J.W. Valvasor 1689-ben megjelent híres könyvében írja, hogy "a hunok a magyarok egy népének tekintendők". Ipolyi Arnold, Arany János és a francia Thierry Amade a magyar nép ősi hagyományának hun elődeiről örökölt mondáinak, a magyar eposznak maradványait keresték a Bécsi-, a Képes- és Budai Krónik... |
|
|
|
|
|
|
|
|
... Cornides Dániel (1732-1787) írnak; ez utóbbinál olvassuk: "Semmi kétségem afelől, hogy a magyarok csak egy istent imádtak". A Kisfaludy Társaság pályázati felhívására Kállay Ferenc (1790-1861), Ipolyi Arnold (1823-1886), Csengery Antal (1822-1880), Kálmány Lajos (1852-1919) és Kandra Kabos (1843-1905) nyújtanak be pályamunkákat. A legjelentősebb Ipolyi Arnold 1854-ben megjelent Ma... |
|
|
|
|
|
|
|
... felső, ún. "latin" koronáról beszélni ahelyett, hogy a Szent Korona alsó és felső részéről írtak volna. A korona hátsó részén elhelyezett Konstantín, Dukász Mihály és Geobicás képeket sem Ipolyi Arnold, sem Hampel József nem tudta egységes koncepciójába betenni. E okozott problémát Czobor Bélának, Varjú Elemérnek, Otto von Falkénak és sok más főleg művészettörténész és régészkutat... |
|
|
|
|
|
|
|
|
... Cornides Dániel (1732-1787) írnak; ez utóbbinál olvassuk: "Semmi kétségem afelől, hogy a magyarok csak egy istent imádtak". A Kisfaludy Társaság pályázati felhívására Kállay Ferenc (1790-1861), Ipolyi Arnold (1823-1886), Csengery Antal (1822-1880), Kálmány Lajos (1852-1919) és Kandra Kabos (1843-1905) nyújtanak be pályamunkákat. A legjelentősebb Ipolyi Arnold 1854-ben megjelent Ma... |
|
|
|
|
|
|
|
... Jézust, akitől minden élet származik".
A Nagyboldogasszony (Bódogságos Asszony, Boldogasszony, Nagyasszony) elnevezés hagyományának egyébként magyar földön nagy irodalma van (lásd Ipolyi Arnold, Berze Nagy János, Kálmánt Lajos, Kundra Kabos, Bálint Sándor stb. műveit, legújabban pedig Fettich Nándor tanulmányát. Bau az Istenanya, a termékenység anyja egy másik elnevezé... |
|
|
|
|
|
|
|
... betűs ábécénkből négy jel látható. Maga a korong és az azt négy részre osztó kereszt alkotják a rovásírás F betűjét, amely itt a Föld bolygót jelenti. A kereszt jelének ősi hitvilágunkban Ipolyi Arnold szerint is (Magyar Mythológia - Reprint, Európa Kiadó 1987.) ördögűző és boszorkányűző szerepe van. Őseink tehát e keresztjel által is nyugalmat kívántak biztosítani az elhuny... |
|
|
|
|
|
|
|
... feliratról, s arról, hogy Csíkban több hasonló feliratot elpusztítottak, rendeletet adott ki, hogy az énlaki felirat sérthetetlensége fölött, mint szent ereklye fölött őrködjenek.
Ipolyi Arnold katolikus püspök (német eredetű családi nevén Stummer Arnold) a mindmáig legjelentősebb, legátfogóbb, legalaposabb mitológiai, néprajzi gyűjtemény létrehozója. Már gyermekkorában... |
|
|
|
|
|
|
|
... templomfeliratokkal. Az elpusztított, megtűrt, vagy védett templomfelirat az ott működő egyházi személyek hazánkhoz, történelmünkhöz, őseinkhez való hozzáállására utal.
Munkámat Ipolyi Arnold püspök szavaival zárom: ,,Majd csak akkor fogjuk ezen emlékeinket is megkívánni, ha majd nem lesznek. A végső percz azonban, melyben valamit tenni kellene értök, ha nem akarju... |
|
|
|
|
|
|
|
... Magam a történelmi hitelességhez felhasználtam Rákóczi Vallomások című visszaemlékezését, a versek, szövegek írásához Magyar Zoltán Rákóczi a néphagyományban című nagyszerű könyvét, valamint Ipolyi Arnold, Padányi Viktor, Baráthosi Balogh Benedek, Herczeg Ferenc, R. Várkonyi Ágnes munkáit.
- Kik támogatták a kiadványt?
Sz. G.: Elsők között segített a Rákóczi... |
|
|
|
|
|
|
|
......Hitregéink emlékei a csillagokba emelkedtek fel a földöni elhanyagoltatásuk miatt, s onnét világítanak még le feledékenységünk éjét felderítendők.
(Ipolyi Arnold)
... |
|
|
|
|
|
|
|
... és
Tatárlaka titka Budapest
Gelsei Bíró Zoltán: A Habsburg Ház Bűnei. Budapest, 68. old.
Erdélyi Zsuzsanna Hegyet hágék lőtöt lépék, archaikus magyar imádságok
Ipolyi Arnold Magyar mythologia, Zajti Ferenc kiadása 1929
Kodály Zoltán Visszatekintés, Zeneműkiadó Vállalat Budapest, 1964
Magyar Adorján: Magyar építőművé... |
|
|
|
|
|
|
|
... felső, ún. "latin" koronáról beszélni ahelyett, hogy a Szent Korona alsó és felső részéről írtak volna. A korona hátsó részén elhelyezett Konstantín, Dukász Mihály és Geobicás képeket sem Ipolyi Arnold, sem Hampel József nem tudta egységes koncepciójába betenni. E okozott problémát Czobor Bélának, Varjú Elemérnek, Otto von Falkénak és sok más főleg művészettörténész és régészkutat... |
|
|
|
|
|
|
|
... pataki) kaldera határozza meg a hegység tömegét. A kaldera peremét a patkó-formába rendeződő hegyvonulat jelöli ki, amelynek legmagasabb pontja a Csóványos (938 m) az Oltárkövekkel, ahol Ipolyi Arnold szerint pogány őseink áldoztak; a félkör közepén van egy mesterséggel vésett kerek verem, melybe a sejtelem szerint az áldozati barmok használatlan részei vettettek; szomszédságában ... |
|
|
|
|
|
|
|
Ipolyi Arnold, Vörösmarty és Orbán Balázs nyomában
Tündérek a Magyar Mythologiában
A magyar tündérek valós, létező lények, akik csak abban különböznek Tőled, hogy képesek az átváltozásra, tündökölnek, fényességet ontanak magukból és használják a harmadik szemüket, azaz a hatodik érzéküket. Ezeket a tulajdonságokat mutaja nevük: tűnik, tünékeny, tündököl̷... |
|
|
|
|
|
|
|
... kapcsolatban van és annak múltját képviseli, ebből a múltból ismerhetjük meg történelmünk egy-egy jelentős darabját. Minden sírkő, minden rávésett név bizonyíték arra, hogy itt voltunk. Ipolyi Arnold, Várad egykori tudós püspöke ekképpen fogalmazott: ,,azon nemzet, amely emlékeit veszni hagyja, azzal saját síremlékét készíti".
(Reggeli Újság nyomán Szent Koro... |
|
|
|
|
|
|
|
... magyar nyelv történeti-etimológiai szótára. 1. Szerk. Kiss Lajos és Papp László. Főszerk. Benkő Lóránd. Budapest Akadémiai Kiadó 1967. 178.-2. Budapest 1970, 242. - 3. Budapest 1976, 32-33. Ipolyi Arnold, Magyar Mythologia. Budapest 1929, 65-77. Kundra Kabos. Magyar Mythologia. Eger 1897, 63-73. - Természetesen egészen mást találunk Czuczor Gergely-Fogarasi János, A magyar nyelv s... |
|
|
|
|
|
|
|
......Hitregéink emlékei a csillagokba emelkedtek fel a földöni elhanyagoltatásuk miatt, s onnét világítanak még le feledékenységünk éjét felderítendők.
(Ipolyi Arnold)
Stiblár Erika: A népmesék pszichológiája
Mit ,,tud" pszichológiai szempontból a népmese:
|... |
|
|
|
|
|
|
|
... világba, ezért a gyerekek nyelvén kell, hogy szóljanak. ,, Illyés Gyula: Az égigérő fa (részlet)
Magyarországon a 18. századtól kutatják a népmeséket: Erdélyi Sándor, Ipolyi Arnold, Arany János, Berze Nagy János, Kovács Ágnes eredményeit emelhetjük ki. Rávezetnek minket arra, hogy a népköltészet egyetemes problémákat és válaszokat fogalmaz meg, és minden nép e... |
|
|
|
|
|
|
|
... dombon áll.
Építési idejére vonatkozóan nagy jelentőségű Heszlmann Imrének még a bővítés idején (1872-73) készített felmérési rajza." A kutatók közül Ipolyi Arnold építését a XI-XII. századra, míg Gerevich Tibor a XII. század közepére tette, majd Csemegi József a szentély építését utóbbi időszakra,"... de a hajót korábbi, a IX-X. s... |
|
|
|
|
|